onsdag 18. april 2012

Jeg var jammen heldig som fikk kikke på han som bor inni magen min!


Jeg var hos gynekologen i går, og da fikk jeg jammen meg et bilde av lillegutt :)
Og ja, det er ikke mye tvil at det er en gutt, ikke når du får sett klart og tydelig i 3D/4D. 
Det var ikke så lett å se noe til ham, han ligger med hodet godt ned i bekkenet (men ikke festet), og han lå med ansiktet til høyre side, men morkaken lå godt pakket rundt ham, så nesten ut som om den gikk rundt hele hodet hans (det er det skyaktige på begge sider av ansiktet).
Morkaken er foran, og nede, men ikke så langt nede at det har noe å si for fødselen.
Alt var fint med ham, altså det legen kunne se.
Han var ca 3mm mindre enn "normalen", altså helt normal i størrelse.
Morkake og navlestreng var tipptopp..
Men det så trangt ut inni der! Akkurat som det skal være nå.
Det kjennes ut som babyen er byttet ut med en stor buktende slange nå, En STOR slange som kveiler seg helt vilt inni magen min.

Grunnen til at jeg var hos gynekolog, var ikke for ultralyd, men koselig å få det, for alt i verden!
Det var for å få resept på herpesmedisin som jeg skal begynne på tre uker før termin. Immunforsvaret er ikke så bra når det nærmer seg slutten, og det sammen med alt stresset gjør at jeg har herpesutbrudd nesten hele tiden. Det er ikke gunstig å gå i fødsel med herpesutbrudd.
Har du førstegangsutbrudd når fødsel starter, så er du ikke bare rimelig uheldig, men du må ta keisersnitt, det er ganske farlig for et barn å bli født vaginalt da. 
Jeg har ikke noe førstegangsutbrudd, det er nå helt sikkert, men gynekologen sa hvis det var et stort utbrudd, så endte det ofte med keisersnitt :/
DET ønsler jeg ikke :/

Det andre jeg ønsket å sjekke, var livmorhalsen, siden jeg har fjernet en del av livmortappen, så er livmorhalsen naturlig nok blitt kortere, noe som KAN føre til for tidlig fødsel.
Jeg hadde en blødning for 6-7 uker siden, og tenkte at muligens det hadde begynt å åpne seg.
Og siden jeg har stresset og presset meg selv litt mer enn jeg burde, så ønsket jeg og sjekke dette. Skal jo i praksis nå på mandag, så det er litt greit å vite om det har begynt å åpne seg.
Livmorhalsen var litt kort, 23mm, Normalt er den mellom 30mm og 40mm, og noen har på 50mm.
Det var begynt å åpne seg litt helt øverst inn mot livmoren, men ellers var livmorhalsen helt lukket. Ingen fare for spontan fødsel med det første mente han. Men han sa det var selvfølgelig vanskelig å si om jeg ville gå til termin eller ikke.
Bare jeg rekker å komme over 1 juni, så er jeg suuuuuuuuuuuuuuuper fornøyd :D
12 juni, under 8 uker til termin...

Ellers har jeg begynt på kvalmedempende medisiner og medisiner mot halsbrann. Men det skal jeg skrive om i et annet innlegg, det blir så langt dette ....


1 kommentar:

  1. Oj oj oj.. Ikke lenge igjen nå.. Også er det jaggu mer ikke lenge før det blir sommer heller.. Eller iallfall sommerferie..

    SvarSlett

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.