søndag 22. april 2012

Hvordan går det med den gravide?

Da var det på tide med en liten "gravid" update. Jeg er nå 33 uker inn i svangerskapet, altså 7 uker, eller hele 51 dager igjen til termin. Og er altså i midten av åttende måneden.
Selv om jeg tviler på at han kommer da. Med min "gå-over-termin" flaks kommer han nok den 20 juni. Men det er helt ok.
Jeg er fullstendig klar over at med en voksende baby i magen kommer diverse plager. Jeg hadde virkelig ventet den ekstreeeeme kvalmen i begynnelsen, og den var jo der også. Men jeg hadde bare egentlig ikke regnet med at den aldri skulle forsvinne. Så da jeg var på svangerskapskontroll hos legen sist, var hun altså ikke helt fornøyd. Jeg har skrapt jernlager, det fant vi ut sist, og jerntablettene får meg bare til å kaste opp enda mer. Men jeg tar dem, rett før jeg skal legge meg fynker best. Men nå viste blodprøvene at jeg var dehydrert, og legen var ikke fornøyd. Hun ønsket igjen for nte gang, å legge meg inn på sykehus, men hun sa hun forstod situasjonen min så godt, at hun ville prøve med kvalmestillende. Og siden hallsbrannen min er så ille (pga spiserørsbrokk) at jeg ikke klarer å spise etter kl1600 om dagene, og jeg bare kaster opp på kveldene pga halsbrann, så skrev hun ut medisiner for å dempe halsbrannen også.

Dette har jeg nå prøvd i 2 uker, og jeg må si at formen er mye bedre. God er den ikke. Kvalmen er veldig dempet på morgenen, så jeg klarer å spise litt mer og lit sunnere (skikkelig drittmat er det som har dempet kvalmen). Tabletten mot halsbrann må jeg fordele utover dagen for å dempe gjennom dagen.
Stort sett unngår jeg å kaste opp nå.
Stort sett.. Men da jeg var hos NAV på fredag for å permisjonspenger, ja gjett hvem som stod i inngangen til NAV og bare kastet opp det som fantes i magen og tarmene? Joda, fortsatt Lene, IKKE ta jern på tom mage, SELV om du har tatt kvalmedempende. Lærepenge kalles det. Og igjen... Jern er ikke godt å kaste opp...

Anyway, formen er greit. Bekkenløsning? Ja, litt, men det går greit. Vagge som en gås? Tja, jeg har jo fått gravidgange, og det hører strengt tatt med.
Kynnere (livmoren øver seg på å føde) har jeg mye av, av og til er de direkte ubehagelige også.
Sparker babyen? Oh YES! Det  begynner å bli trangt om plassen, og sparkene er harde,men strengt tatt så er det slik det skal være på denne tiden, så jeg er fornøyd.
Vann i kroppen? Nope, ikke mer enn det jeg skal ha. Kiloene jeg har lagt på meg er kun babyen og meg, kan ikke skylle på noe vann.
Sliten? av å være gravid? Nei, av alt annet? Veldig.
Og hva har jeg lagt på meg til nå da? Jeg tok av 12 kg før svangerskapet, jeg har lagt på meg 10 av de. Så 10 kg, men det spørs vell litt hvordan du ser på det.

Tenk, 7 uker til termin. Sykt spør du meg, hvor ble tiden av? Eller det vet jeg godt. Den forsvant i praksisstress, hjemmeeksamenstress, bachelorstress og nå ny praksis og konf og et stoort bryllup foran meg (IKKE MITT!) så ser ikke at tiden plutselig går mer stille i dørene.

Og ja, var hos NAV og sa at jeg SKULLE bli ferdig med praksis, selv om denne perioden strekker seg inn i permisjonstiden min, sånn at jeg får nesten 2 uker kortere permisjon enn vanlig. Mannen jeg snakket med sa han aldri hadde hørt om denne problemstillingen før, så han måtte ta noen telefoner. Det var helt greit, ikke noe problem. Men han anbefalte meg før jeg gikk å heller prøve å korte ned på min egen praksistid, så jeg kunne få litt tid til å slappe av på.
Joda sa jeg, planen er egentlig å jobbe å ta disse  6 ukene iløpet av 4 uker. Men jeg har lært meg at det er lurt å ha en back-up plan, uansett hvor målrettet mann er, jeg er tross alt høygravid snart.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.