søndag 23. januar 2011

Krampeangstanfall 21: Venner når vi trenger dem

I motgang lærer du dine venner å kjenne sier et ordtak.
Og det er nettopp det det er, et ordtak, ord.. Helt til du plutselig en dag, ikke bare skjønner betydningen av ordtaket, men kjenner det svi i sjelen.

For mennesker med psykiske problemer er gode venner alfa omega, det kan være forskjellen trygg og utrygg, godt og vondt, liv og død.

Da jeg var på mitt aller, aller verste for 10 år siden, da jef ble lagt inn på psykiatrisk sykehus, fikk jeg virkelig kjenne på disse ordene.
Og de gjorde ingenting bedre, tvert i mot, de gjorde alt så mye vanskeligere, nesten umulig.
Jeg har aldri følt meg så sviktet i hele mitt liv, jeg har aldri følt meg så forlatt, så anderledes eller så uønsket.
Selvfølgelig var det ikke med vilje dette ble gjort, men det hadde og har fortsatt ingenting å si.
Jeg trengte mine nærmeste venner, og de var ikke der.
Til og meda samboeren forlot meg.
Jeg at det var en vanskelig tid for dem også, men det var tross alt jeg som kjempet for livet, det var jeg som trengte dem, og de var ikke der.
Dette gjorde at jeg etter oppholdet, og definitivt var på vei til å velge livet, det var da jeg brøt all kontakt med alle vennene mine fra før den tiden, alle barndomsvenner, alle skolevenner, alle.
Bedre å være alene enn å være sviktet av de du omgås og skal stole på.

Jeg fikk en hard lekse, den sved, det gjør fortsatt vondt å tenke på, men ikke så mye idag, jeg har lært så uendelig mye.
Det jeg har lært er;
Du kan velge bort venner som tapper deg for energi, det er ditt liv du lever, vær med de som får deg til å føle deg godt.
Noen ganger så vil disse vennene tappe deg for energi, fordi de har det vanskelig, men det betyr mye for vennskapet at du er der gjennom slike perioder.
Forholder vokser, eller forholdet svekkes.
Alt ettersom hva en velger å gjøre.

__________________________________________


Krampeangstanfall er et prosjekt som er startet av Jenta som trodde hun var gutt. Det er ca 6 bloggere som er med på prosjektet og hver søndag poster disse et innlegg som har krampeangstanfall i innleggstittellen.
Nøkkelordet er angst.
Selvopplevde episoder eller andres, det kan være en tekst, dikt, sang, tegninger osv..

De som er med på prosjektet er;
http://minuspluss.blogg.no/
http://littkritikk.blogspot.com/
http://iselinstorm.blogspot.com/
http://chalten.blogg.no/
http://rodskjegg.blogg.no/

1 kommentar:

  1. Er helt enig med deg. Du beskriver så bra, lett og engasjerende å lese. Jeg føler meg både sviktet og misbrukt av "venner"

    SvarSlett

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.