mandag 6. juni 2011

Thihi, sære lille meg

Jeg er fasinert av språk,har alltid vært det. Da jeg var luten bodde vi i Frankrike i mange år, så fransk kan jeg flytende. Men fransk er ikke mitt favoritt språk, heller ikke norsk, engelsk, italiensk... Ihvertfall ikke spansk, heller ikke russisk.
Det er mange interessante språk i verden, og jeg kunne tenkt meg å lært mange, men jeg kjenner til mine menneskelige begrensninger, dessverre.

Men, to språk har jeg gått inn for å lære nå, og det er mine favoritt FAVORITT språk, jeg elsker dem! Mange sier jeg er sær, noen syns det er kult, og jeg er helt sikker på at noen syns jeg er virkelig teit i smug også. Men de om det :)
Hadde jeg brydd meg om hva andre syns var teit av det jeg gjorde så skal jeg love at jeg ikke hadde kommet noen vei her i livet.

Det språkets om fasinerer meg aller mest er japansk, jeg har alltid hatt lyst å lære det. Japan generelt appelerer til meg, men det er strengt tatt et helt annet innlegg. For et års tid siden satte jeg i gang å lære dette vanskelige språket. Hvorfor? Tja, si det, ikke har jeg vært i japan, ikke har jeg japanske venner, så hvorfor? Elsker det, enkelt og greit. SÅ digger jeg japanske tegneserier, og kun 1/20 blir oversatt til engelsk, for ikke snakke om hvor få som blir oversatt til norsk. Japansk film og tegnefilm elsker jeg, så der! Tenk å kunne se japansk film uten tekst, lykke!

Jeg har lært en del syns jeg selv, jeg kan telle til 100, med noenlunde ok utalelse (tror jeg selv), jeg kan gjøre kan de typiske vanlige frasene. Jeg heter.. Jeg bor.. Klokken.... Hvem er du.. Jeg elser japan osv.. + en del annet.
Det andre språket jeg bare elsker er nederlandsk, jeg syns det er nydelig og enormt fasinerende. Hør på det da! Mye de sier går ann for oss nordmenn å forstå, det minner mer om norsk enn om tysk som mange andre vil si. Jeg tørr påstå at de aldri har hørt skikkelig etter når hollendere snakker.

Drømmen min er å flytte til nederland, jeg elsker landet, folkene, kulturen og ikke minst språket. Hadde jeg valgt fritt hvor jeg skulle bodd, så er det jammen i Nderland.
Håper på en roadtrip til Nederland neste sommer, Amsterdam i høst og bursdagen min i mars.

Jeg har lært en del fraser på nederlansk, men ikke gått ikke i dybden som japansk. Jeg kantelle til 100 og en del ord og settninger. Så neste gang jeg skal til landet så håper jeg at jeg kan forstå mer av hva de sier, det hadde vært helt sjeeef.
OG, jeg vet jeg har grei uttale her. Litt letter å treffe nederlendere enn japanere i denne delen av verden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.