onsdag 4. desember 2013

Totalt fravær av døgnrytme


Døgnrytme?
Jeg tror jeg ganske sikkert kan si at en russ i verste russetid, har bedre søvnrytme enn meg.
Jeg har alltid følt at døgnet har manglet en time og to for å få det til å stemme.
Men nå er jeg kammen ikke sikker på hva som er opp og ned, eller begynnelse og slutt på et døgn, for jeg har ingen døgnrytme.
Psykiateren kommer til å påpeke ganske kraftig neste gang jeg skal dit, hvor veldig farlig dette er for meg. Jeg som er bipolar og trenger å sove på natten og fungere på dagen.
Hun mener så, og ifølge boka så er det jo sånn.

Men det hjelper ikke, jeg har ingen døgnrytme, jeg sover når jeg må og KAN, og fungerer alle de andre timene imimellom.
Men det er ikke bra, i lengden, jeg kjenner allerede at det ikke er bra. Ikke mangelen på døgnrytme, men kanskje mangelen, eller det veldige underskuddet på søvn.
Denne motren har fått lite søvn de siste 5 årene, men nå tar det gullpokal over alle gullpokaler.
Og fortsetter det som dette, så kjenner jeg at jeg kommer til å bli syk, jeg kommer til å vippe over kanten, som jeg balanserer på.
Etter 1,5t søvn i natt, og 4 igår (yey, jeg hadde jo eksamen og måtte sove litt), og 3 timer dagen før det... Så kjenner jeg at dette ikke er bra.
Idag har jeg vært fysisk dårlig, og skjelver fra topp til tå.

Men sånn er det nå en gang her for øyeblikket, jeg sover når jeg kan. Men i det siste så har det blitt slik at jeg ikke klarer å sovne når jeg først legger meg nedpå, for jeg vet det er så kort tid jeg får sove uansett. Så derfor klarer jeg ikke sove, for jeg vet jeg kommer til å våkne mer sliten enn da jeg sovnet.

Det ordner seg nok etterhvert, men hvis vi ikke får den ungen til å sove snart, så  må vi plasere ham vekk en periode :P
For vi får ham ihvertfall ikke til å sove noe særlig.
Siden han nå er 1,5 år, så er det virkelig på tide å begynne å sove.

Men det er ikke bare det, det er jeg som er dårlig til å legge meg, jeg om leser til eksamen, jeg som jobber med hjemmeeksamen hele natten, og sover et par timer på dagen, jeg som jobber natt, jeg som har tusen ting å gjøre på dagtid så jeg ikke har tid til å sove når jeg først kan..Eller jeg kan ikke, egentlig.
Hadde jeg bare hatt kveldene uten å måtte springe opp og ned for å gi minsten vann og roe ham, så hadde jeg fått jobbet litt, fått litt tid for meg selv, fått gjort litt av de tingene som må gjøres.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.