onsdag 4. desember 2013

Pepperkakehus ano 2013 tar form

Det er blitt en tradisjon at vi lager pepperkakehus hver jul.
En av de koselige juletradisjonene jeg har presset på ungene for at jeg en gang i året skal få late som om jeg er arkitekt og byggmester og kunstner.. Og vet ikke jeg.
Ihvertfall så tegner jeg et nytt hus hvert år.
Tenkte at neste år kunne det kanskje bli et slott? Eller en borg?
Vi får se.
I år ble huset veeeldig stort.
Neo som resulterte i at alt  det godteriet keg hadde kjøpt kun holdt til å pynte taket.. Og til å mette mellomste i huset.

Så under her følger prosessen. Litt av den ihvertfall, vi ble jo ikke akkurat helt ferdige med pyntingen, men det får jeg legge ut siden.
Nærmere jul ;)

Under er det skåret ut en husvegg, med vinduer.
I vinduene legger jeg et par drops, sånn at når de smelter blir det fine vinduer.

 Her er noen av veggene, og pipe og dør klar. Venter bare på taket.
 ..Så siden jeg feilberegnet taklengden, ble det rett og slett utsatt, og huset lit sammen..Uten tak.
 Men jeg testet hvordan det så ut opplyst innenfra. Syns det ble bra med vinduene.
Men dessverre ser det ut som om noen har drevet herverk mot mitt stakkars pepperkakehus, fordi vinduene er knuste, ihvertfall sprukne.
Det var min egen feil, jeg måtte skjære på noen kanter  slik at de ble mer rette.

 Dette vinduet var ikke knust.
 Smelting av sukke.
Bare et lite tips, ikke kjenn med fingen oppi. Det er varmt.
Tenkte å nevne det, for det er flere som har gjort det.
Tror det blir sånn tankeløs ting.
Men jeg kan forsikre om at det er virkelig vondt, varmt smeltet sukker legger seg rundt fingen og bare gjør så veldig veldig vondt.
Jeg tok ikke oppi, men  jeg var litt uheldig med at det rent over fingrene mine nr jeg limte sammen.
 Se der ja, juletrærne tar også form :)
 PYNTING! Det gjør jeg sammen med mellomste. Det er ganske koselig.
Halvparten på huset, halvparten i munnen.
 Taket fikk vi ihvertfall pyntet, det var bra.
Syns det er fint jeg når det ser it som om det er bare blitt kastet godteri på.
Det skal være litt sånn.

Og ja, beste icingen/glasuren å bruke, lager du av stivpisket eggehvite med melis og en liten dasj med vann.
 Da har du god tid til å jobbe uten at den stivner, og den renner ikke , om du ikke vil ha den til å renne vel og merke. Da er det bare til å smøre tykt på.
 Så slik ble resultatet så langt, men det må mer pynting til. FInest va det ihvertfall når det var mørkt.
 Men lunne ikke være for mørkt, klarte jo ikke å ta bilde da :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.