onsdag 18. desember 2013

Hjemmelaget drops, naaam!

Det er ikke så mye juleforberedelser jeg har fått tid til dette ret, jeg har laget pepperkakehus og pyntet til jul. Juletreet er kjøpt inn, samt julemiddagen (siden vi skal feire hos oss i år..Også).
Drops har jeg derimot laget, 2kg drops, og mer skal det bli.
Foreløpig har jeg laget bringe-, eple- og appelsindrops, og de er alle veldig gode og sure.
Kanskje litt for sure, siden jeg fikk sår i ganen?

(Kommer med grunnoppskrift på drops nederst på siden).

De mørkerøde/lilla er bringebærdrops, de lyselilla er epledrops og de hvite og grønngule er appelsindrops.
Syns det er het greit at fargen ikke står til forventningen jeg :D
 Pakket inn blandet drops i fine poser og deler dem ut som en liten ekstra julegave.
Syns det er koselig, for de er faktisk ganske gode.
Men dessverre så best¨år de av nesten kun sukker, så at de er usunne er hekt sikkert.

 Smeltet sukker med farge oppi, klar til å bli blandet.
Det kan være greit å ikke ha med barn på akkurat denne blande prosessen da det er innihoppetauet VARMT.

 Det skal være så varmt som 162-163 grader, MAX 165 grader, er det høyere enn det er sjansen stor for at det brenner seg.
Termometer et must, tviler på at noen kan bedømme hvor varmt varmt sukker er, det tar jo litt tid også denne kokingen.
Panduro har i disse tider tilbud på et juledropskokesett. Veldig greit, da får du  alt du trenger.
Nesten ihvertfall, jeg er ikke helt enig i alle smakene som følger med.
Jeg har kjøpt bringebærsmak utennom, og skal kjøpe flere.
De som følger med er 
  • eple
  • appelsin
  • toffee
  • sjokolade
  • pepperminte



Standard oppskrift på drops med sukker:
  • 1dl vann
  • 5dl sukker
  • 2dl druesukker
  • smak (varierer hvor mye, som regel 1.5-2ml)
  • farge (varierer, du velger egentlig selv, ca 1,5ml)



2 kommentarer:

  1. Kan man ikke tilsette farge og smak under oppkokingen?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, an kan ikke tilsette farge eller smak, ihvertfall ikke smak under oppkoking da det er for varmt.
      Man skal vente til det er ganske godt avkjølt før man tilsetter, ellers vil smak dampe bort, og fargen kan også blir annerledes.

      Slett

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.