torsdag 26. desember 2013

Å jul med din glede. Om julestress og juleglede

GOD JUL!
Ja, god jul, vel overstått jul, og alt det der.
Juletiden 2013 har vært mildt sagt hektisk!
Jeg visste det ble hektisk, men ikke så hektisk at jeg ikke fikk begynt på julebaksten før kl 2230 på lille julaften.
Å heller visste jeg ikke at jeg ikke skulle få klart huset til julaften. Klart som i juleryddet og juelvasket med julemiddag på G med freden senket når julegjester entret til julekos på julaften.
Neida, jeg visste det ikke, men jeg hadde da en liten aning på forhånd at vi denne desember ikke tålte særlig med uplanlagte hendelser.

Og selvsagt, med 3 barn, 2 jobber, 2 eksamener og 1 stykk hektisk julefeiring, ja det sier seg vel egentlig selv at det ikke går an til å planlegge i hver minste detalj.
egentlig var det en del av planen at alt ikke kom til  gå etter planen...? Av den enkle grunn så tar vi i dette huset en dag om gangen, og ofte er dagene redusert til logistikk, logistikk hvordan få ordnet ditt, hvordan få ordnet datt, unge syk? Ok, da får vi ordne det sånn.. Å har vi ikke barnevakt? Neivel, da får vi finne noe lurt.. Hva er det viktigste vi må gjøre idag?
Ja, sånn er det ofte.
Hverdagen vår er alt mellom  kontroll (litt kontroll) til fullstendig og kaos. Ofte en plass midt imelleom.
Skal jeg rangere hele desember måned, så vil jeg si at gjennomsnittlig så lå det på medium kaos.

Nå som det er sagt sa kan jeg jo si at det meste tross alt ble dratt i land, eksamener ble fullført, to av de er bestått, den siste faller ikke sensuren på før i januar.
Jobbing er gjennomført, med kun en dags sykefravær..på grunn av syk unge.
For ja, vi hadde sykdom, to omganger med sykdom, og selvfølgelig på det desidert minst passende tidspunktet. Helgen før jul, hvor alle rundt oss ordnet og styrte til jul og samboer og jeg selvfølgelig hadde jobbehelg. Ikke mange som kan passe syke unger da.
Så lillejulaften satt jeg her med syk minste gutt mens mellomste gutt også måtte akutt til tannlegen for  trekke en fortann. Dele mammafanget i to hadde vært greit, men det går ikke.
Og ja... Oppvaskmaskinen sluttet å virke lille lille julaften.. Så det ble jo en del merarbeid.

Syke barn ja.
En kan aldri planlegge det, men eg kan ta høyde for at det kan skje, når som helst, og gardere seg deretter. Hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg muligens aldri blitt ferdig utdannet sykepleier i først omgang. Sykdom og andre uforutsette ting som gjelder barn er ikke lett å ta med i planleggeomg, men alikevell må en.

Alt dette førte jo som nevnt til at jeg lille julaften kl2230 begynte å bake vørterbrød (som vil skulle ha til frokost 1 juledag). Sa jeg var ikke i seng før kl 0330.
Julaften jobber samboer, av den grunn begynte jeg på maten veldig tidlig, for ellers hadde jeg aldri bitt ferdig, for en syk liten gutt hang konstant rundt den ene foten min og hylte.
Det blir jo selvfølgelig alltid verre for de leie ungene når vi ikke har tid til dem, de merker jo godt det.
Da samboer kom hjem fra jobb, ble det julelunsj her, aka julegrøt/nissegrøt, noe som involverer en gjeng med nissekledde mennesker, og mandel i grøten og premie.

Da grøt var fortært, ble det litt julerydding, før julegjestene omsider rant inn dørene pg julekvelden kunne begynne.

I år var vi kun 7 stykker, en passe mengde mennesker.
Så julekvelden ble betydelig kortere enn i fjor da vi var 60% flere mennesker, hvor mange av de var barn.

Nei, det var koselig, men fantastisk DEILIG at julen nå er over.
Nå er det nyttårsaften som står for tur.

Ha en god jul videre folkens :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.