mandag 22. august 2011

Det jeg ikke visste som liten..

Da jeg var liten hadde jeg mine tanker om det å være voksen.
Voksne hadde det enkelt, det var jo bare å være voksen jo.
Jeg hadde også helt klart for meg ting jeg IKKE skulle gjøre som voksen, ting jeg VILLE gjøre som voksen, og det finnes ting jeg ALDRI hadde trodd eller tenkt meg en gang at jeg skulle gjøre som voksen.

Da jeg var liten hadde jeg ikke trodd at:
- At jeg skulle sette pris på postkort, det er en liten ting jeg setter mer og mer pris på.
- At jeg skulle blir rørt og gråte av barnesangkor... De er ofte ikke "flinke" engang.
- At jeg skulle like å lage mat.
- At jeg skulle kjefte på barna mine, om jeg fikk noen..
- At jeg skulle få mange gode nye venner ETTER at jeg ble voksen.
- At jeg skulle like å gjøre ingenting... Herre, det måtte jo være det kjedeligste i verden.
- At jeg skulle synes det var greit å vente. Guud så kjedelig det var da jeg var liten.
- At min mor noen gangs skulle bli gammel, eller at mormor skulle bli eldre, eller dø...
- Eller at min far skulle få alvorlig hjerneslag.
- Eller elske å lese bøker på engelsk... Ughh, engelsk var jo så vanskelig.
- Eller at jeg kom til å jobbe, ihvertfall ikke utdanne meg. Jeg kom sikkert til å jobbe i matbutikk, tenkte jeg, om jeg måtte.
- At jeg snakketr med meg selv... Pfff, det skulle jeg ALDRI gjøre, det var bare teit.
- At å pusse tennene var noe jeg skulle gjøre, ikke fordi jeg måtte, men fordi jeg MÅTTE, og faktisk forstå hvorfor.
- Jeg hadde heller aldri trodd at jeg skulle få to sønner først, jente var jo det jeg kom til å få først, kanskje ikke gutter i det heletatt?
- Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle slite med å se nyhetene, fordi det er så mye som vondt som skjer... ALLE voksne ser jo nyheter...


Det jeg var SIKKER på at jeg skulle gjøre da jeg var liten (og som jeg gjør).
- AT jeg skulle ELSKE å være så lenge oppe som jeg selv ville!
- At jeg skulle elske tegnefilm og gå i lekebutikk.
- Lekeland og badeland og tivoli skule jeg gå på så ofte jeg kunne, fordi jeg ville, og fordi jeg kunne.
- At jeg skulle bli en snill mamma.
- Jeg skulle elske å tegne.. Og male, og andre slike ting.
- Å leke med barn skulle være kjekt.

Dette var litt av de jeg tenkte som liten, men selvfølgelig er det mye mer.
Men det viser bare så lite du vet om det å være voksen når du er barn, men det sier seg veldig selv.
Jeg tenker alle voksne bør se dette, at man ikke skal prøve å få barnet tilå forstå deg, sette seg inn i deg, din situasjon osv... De har ikke grunnlag for det å kunne det, men vi voksne har alle vært barn.
Vi bør av og til tenke på dette,se ting som de gjør, forklare utifra ting de kan sette seg inn i.
Jeg tror vi gjør det, men ofte glemmer vi nok at barn er barn, at de ikke kan forstå den voksnes verden, før de selv er der.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.