lørdag 29. desember 2012

Tanker i natten


Jeg sitter her i natten og tenker.
Det er en slik dag i dag, en " tenkedag".
Jeg liker tenkedager, så lenge jeg ikke blir hengende fast i vonde tanker eller vonde følelser, så lenge jeg ikke gjør det, så liker jeg tenkedager. Men dessverre så hender det at det blir vonde "tenkedager", som ikke fører noe godt med seg, bare angst og tårer.
I dag har vært en god tenkedag.
En "tenkedag" kommer tett etter "tomhetsdagen" og "bekymringsdagen". Det er 3 forskjellige dager, men noen ganger glir de i hverande.
Noen ganger, og da er det vanskelig, for noen ganger så blir "bekymringsdagen" og "tenkedagen" samen.
Da er det vanskelig, da blir det tårer og veldig vonde følelser.
Og kanskje, hvis jeg er ekstra uheldig, blander "tomhetsdagen" seg inn i alle disse.
Da er det bare å legge seg under dynen og sove til "den normale dagen" kommer igjen.
Dagen jeg kan våkne med et smil og sette rette foten på gulvet først, mens jeg strekker meg godt og lurer på om jeg skal lage en god frokost og slappe av med en kopp kaffe før dagens jag begynner.
Det er en god dag, det er  "den normale dagen", da Lene kan være Lene og "tenkedager" og "tomhetsdager" og alle andre dager som "nedtursdager", og andre vonde,vonde dager bare er svake minner bakerst i erindringen.

Det beste er når disse dagene kommer i rekkefølgen de skal komme i, og ikke driver å blander seg med hverandre.
Først kommer "tomhetsdagen", når alt føles tomt og meningsløst, hvor hodet føles som bomull og tanker er noe som bare suser rundt og skaper vind i hodet.
Så kommer "bekymringsdagen", når de små tingene blir problemer av enorme dimensjoner og alt virker uoverkommelig. Da river angsten i kroppen med en slik styrke at kroppen nærmest vibrerer, og søvn er totalt umulig å oppnå. Og derfor blir også slike "bekymringsdager" avløst av "bekymringsnetter", som selvfølgelig er mye verre.
Men når disse dagene og nettene er over avløses de av "tenkedagen".
Og som nevnt, liker jeg tenkedager, så lenge jeg ikke blir hengende fast vonde tanker og følelser.
I dag har det nesten vært en konstruktiv "tenkedag", men dessverre så har jeg hatt en del ubrukelige tanker, ikke bare gode, men jeg har ikke hatt for vonde tanker, tanker som fører med seg vonde følelser og pusteproblemer.

Tanken som har opptatt meg mest i dag, er tanken på hvorfor ting blir som de blir.
Og HVIS jeg fjerner en eneste hendelse fra mitt liv, hvordan ville dette isåfall påvirket meg, min personlighet, mine valg osv.
Hva kunne jeg gjort annerledes dette året for å hindre alt det vonde for å skje?
Jeg har kommet fram til at det ikke er så mye jeg kunne ha gjort annerledes, og jeg tror jeg klarer å slå meg til ro med det.

Det aller viktigste for meg når jeg har "tenkedager" er å holde meg borte fra vonde avisartikler og nyheter, og jeg må lukke ørene for vonde historier fra virkeligheten. For på akkurat disse dagene blir jeg så veldig, veldig påvirket, og jeg tar på meg disse hendelsene rundt meg som om det er mine egne opplevde og det kan faktisk ødelegge flere uker framover for mine del.
Så lenge jeg kommer meg gjennom "tenkedagen" uten dette, så kan det hende det blir en "normal dag" dagen etter.
Så nå skal jeg legge meg godt under dynen og håpe at tankene ikke følger inn i drømmene.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.