mandag 17. desember 2012

7 sorter for julen 2012.. Eller, det var visst 8

Jeg var helt sikker på at jeg hadde laget 7 sorter, men så viser det seg at jeg har laget 8. Forvirringen er total..
Men det er jo egentlig bare koselig det, men nå orker jeg ikke mer. Vel er det kjekt å bake, men det får virkelig finnes grenser.
Dessuten begynte alle de "7-sorter" bakingen som en kosestund med mellomste gutten, men han syntes ikke det var så kjekt å bake med meg, jeg var ikke så god å ha med å gjøre forstod jeg. Etter å ha styrt og stresset med å kjevle ut pepperkakedeigen for 5te gang (den aller, aller første sorten) og han bare ville trykke ut bite,bitte, BITTE små pepperkaker MIDT i midten ikke langs kanten, for 5te gang,  så sa jeg neinei, nå var det nok.Fæle mammaen.
Så da jeg laget kakemenn, så nektet han å bli med å stikke ut noe som helst, hvis han ikke fikk bruke de aller, aller minste.
HVORFOR, finnes det bitte bitte små utstikkningsformer?
Vi løste det med at han kunne få stikke ut der det var plass etter at vi hadde stukket ut de store og mellomste.

I dette innlegget legger jeg ut  alle oppskriften til alle kakene, ellers så legger jeg til linken hvis jeg har lagt dem ut tidligere. Ja, det er et langt innlegg, men så er det også proppfult av fantastisk gode kaker, siste oppskrift er min favoritt :)

GOD JUL

Forklaring til bildet:

  1. - Pepperkaker (deig fra Ikea).
  2. - Kakemenn (oppskrift under).
  3. - Forundringskaker (her).
  4. - Cookies med aprikos, hvit sjokolade og mandler (oppskrift under).
  5. - Krumkaker (oppskrift under).
  6. - Mandelhjerter (oppskrift under).
  7. - Melting moments (oppskrift under).
  8. - Karameller (her)
Kakemenn:

  • 1 liter mel
  • 100 g smeltet smør
  • 3 dl sukker
  • 2 dl melk
  • 1 ts horsalt


Smelt smør, ha melk i. Ha i mel og hornsalt. Ikke ha alt mel oppi med en gang, se an om du trenger alt.
Deigen skal være rimelig fast, pakk inn i plast og la stå i kjøleskap over natten.
Stek i midten i forvarmet ovn, 175*C 8-10min.
Lager du de tynne blir de spør, lager du de tykkere, blir de myke :)

Cookies med aprikos osv:

  • 170 g smør
  • 2,5 dl brunt sukker
  • 1 egg
  • 4 dl hvetemel
  • 1/2 ts bakepulver
  • 1 ts vaniljesukker
  • 2 dl hakkede mandler
  • 2 dl hakkede aprikoser
  • ca 4 dl hakket hvit sjokolade
Mykt smør vispes sammen med sukker, visp deretter inn egget.
Bland inn det tørre.
Tips: De er godt å bytte ut den hvite sjokoladen med mørk sjokolade. Ellers kan du bruke hvilke nøtter du vil, og hvilke tørket frukt du vil, og selvfølgelig kan du bruke hvilke sjokolade du vil... Du vet hva de siker om at det bare er fantasien som setter grenser?
Lag til små baller og trykk de lett ned, stek i midten i forvarmet ovn på 185*C i 10-12 min.

Krumkaker:

  • 4 egg
  • 250 g sukker
  • 250 g smeltet smør
  • 250 g mel
  • 1 ts malt kardemomme
  • 1/2 ts malt muskat (kan sløyfes)
Denne oppskriften er ganske rett fram.
Smelt smør og visp sammen alt. La røren stå i kjøleskap minst 30 minutter, helst ihvertfall en time.
Hvor lenge du steiker dem, avhenger jo av hvordan krumkakejernet ditt er :P Mitt er litt for varmt..

Mandel hjerter:

  • 250 g skåldede mandler
  • 3 eggeplommer
  • 140 g melis
Dette er en veldig seig deig!
Skåld mandler og tørk godt før du rasper dem fint.
Du kan tørke dem i ovnen, bare pass på at du ikke har for hør temperatur, da de da lett får en "steikt" smak, ikke godt :(
Du trenger ikke la denne deigen stå kaldt, men det skader ikke.
Jeg gjør det ikke.
Dryss melis på et bakepapir, eller melis på underlaget. Gni melis på deigen, og begyn å kjevle ut. Pass på å hele tiden stør melis under og over deigen, ellers setter den seg helt bombesikkert fast i enten underlag eller kjevlen, det ir unødig irritasjon.
Trykk ut små (middels små, ikke mini) hjerter og legg dem på melisstrødd bakeplate.
Stek i forvarmet oven, 175*C midterst i ca -10min.

Sikt på melis før servering.

Melting Moments (favoritt):

  • 200 g mel
  • 60 g maizena
  • 1/4 salt
  • 30 g melis
  • 230 g Usaltet smør ( les usaltet)
  • 1 ts vaniljeekstrakt (2 ts vaniljeessens)
Jeg fant ut dajeg laget denne røren/deigen at det er to grunner til at denne heter melting moments, den ene er når du lager den, den andre når du spiser den, nam.

HVIS du bruker saltet smør, så ikke tilsett salt, viktig! Helst lag med usaltet smør, men det går uten, ikke krise. bare litt.

Bland mel, maizena og salt.
Pik smør og melis luftig, band inn vaniljen, og deretter det tørre.
Pakk deigen i plast og sett kaldt 1-2 timer (holder med 1 time).
Lag små boller på ca 2,5 diameter.
ELLER du kan skjære deigen i 1cm plater og skjære ut firkanter, det er mindre klissete.
Steik i midten i forvarmet ovn (ellers smelter de, og det blir ekkelt).
180*C 10-14min.

Sikt på melis før servering.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.