torsdag 13. desember 2012

Snø, snø, SNØ. Kaos eller hygge?

 Aahh, snø..
Definitivt hygge, så lenge den laver fint ned og blir liggende å kose seg på bakken uten å smelte og flyte utover alt og lage slaps, for så å fryse igjen.
Og hvis det bare ikke kommer snø igjen før den nedsmeltede, ihjelfryste snøen forsvinner,så er jo snø bare helt vannvittig herlig, og helt på sin plass nå i disse tider
Men dessverre så skaper mer enn ofte nok snøfall ikke så rent lite kaos i rogaland.
Er det fordi vi ikke kan kjøre på snø, oss rogalendinger?
Jeg har tenkt på det mye i dag, og jeg, min helt personlige tanke er at vi sliter som bare pokker med underlaget som ofte er å finne under denne flotte snøen, nemlig klunk is.
Klunk is, og våt snø på toppen , altså "lage-snømann-snø"(som det ofte er her når det kommer snø) er et forferdelig føre.
ER det rart biler og busser og trailere kjører seg mer enn lovlig fast?
Etter min mening er det ikke det, jeg ble selv sittende fast i dag, og jeg anser meg selv for være en godt over middels god og trygg sjåfør, faktisk. Selv på glatt føre.

SÅ min konklusjon er:
Snø er hygge, så lenge den ligger fint og daler nydelig ned. Da kan den ligge, og dale ned hele vinteren for min del.
Men på vestlandet fører den ofte nok til kaos...

Så.

Jeg har tatt disse nydelige snøbildene fra kjøkken- og stuevinduet nå i natt.
Det er ordentlig kos å se ut når det er så fint som det.
 Men.
I dag tok det meg nesten 3 timer å hente ungene, seriøst. Trafikken lå strødd og køen stod bom fast, Takket være at jeg har en mor som er flink til å hive seg rundt når det trengs, så slapp min mellomste å overnatte i barnehagen, alene. En rimelig stor takk til henne der altså. Og jeg hadde regnet mer enn veldig god nok tid.
På glatt, oversnødd vestlandsføre.
Da jeg endelig var på vei opp bakken hjemme hos oss klokken 19, det var leggetid for de minste, og jeg var blytrøtt etter en lang dag på kummerlig føre. Med vrælende baby i baksete (som skrekk og gru måtte komme fram litt når køen stod aldeles bom fast).
Jeg var trøtt, og lei... Og tro det eller ei, ganske sur.
Ja DA kjørte jeg meg fast, på tvers i bakken.
Isjameg.
Lang historie veldig kort, vi kom oss opp, men det var mange som måtte hjelpe til.Takk alle guder for at jeg ikke bor alene på fjellet.

 All snøen skapte mye arbeid for oss store, men jeg hentet fram barnet i meg og tok mellomste med på en lengre snøtur, hvor vi vasset i snø til godt over knærne (mine knær),
Jeg gikk visst ganske fort, men det var jo ikke rart stakkars, det var tungt for en 4 åring å gå i så mye snø.

 Lurer på om det er for seint å pakke bort bassenget for i år?
Det er faktisk blitt helt glemt, så det står der..Og samler snø.

 Og ja.. Det snødde så mye, og snøen var såå tung at ledningen til utelysene mine røyk tvers over.
Så på snøturen vår, svippet vi innom den lokale europris og kjøpte en ladning utelys...Men de virket ikke.
Men nå var dette innlegget langt nok.
Så, God natt :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.