søndag 22. januar 2012

Bok uke 3: Alltid Alice



Jeg har et hav av bøker, og tenkte at jeg plukker ut en random bok som jeg vil fortelle litt om, hver uke.
Det er ikke bøker fra serier, ikke tegneserier eller pensum bøker.Jeg har et hav av bøker, og tenkte at jeg plukker ut en random bok som jeg vil fortelle litt om, hver uke.
Det er ikke bøker fra serier, ikke tegneserier eller pensum bøker.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Denne uken var det første jeg fant "Alltid Alice" Av Lisa Genova.
Boken leste jeg i høst under siste praksisperiode i hjemmesykepleien.
Det er slik at vi må velge valgfritt pensum på minimum 150 sider, dette må ha tilknyttining til praksisen du er i.
Det kan være fagbøker eller skjønnnliterattur.
Det blir mye pensum i løpet av året, så det er godt med et avbrekk med en skjønnliterrær bok, men den får deg også til å føle, på en helt annen måte enn harde fakta...

Kort og godt handler det om Alice, en høyt aktet professor og forsker ved Harvard.
Alice er i sin beste alder, hun er lykkelig gift, barna har flyttet ut og på god vei til å få seg utdannelser.
Det er til og med snakk om at det første barnebarnet er planlagt.
Livet er godt for Alice.
Men merkelige ting begynner å hende, ting hun hele tiden bagatelliserer.
Helt til den dagen hun blir kalt inn på kontoret for gjennomgang av studentenes tilbakemeldinger på undervisningen.
Hun pleier alltid å få helt toppskår, hun får nå så å si bunnskår.
Hvorfor?
Hun virker forvirret, møter ikke til forelesninger, snakker om seg selv og bruker et til tider svært enkelt språk.
Hun oppsøker lege, og etter mange undersøkelser og lang ventetid får hun konstatert noe hun aldri hadde drømt om... Kreft, svulst på hjernen ja, men aldri Alzheimers, tidlig Alzheimers.

Hele livet raser.
Og det blir ikke bedre av at hun merker at sykdommen utvikler seg raskt.
Hva om hun våkner dagen etter og ikke kjenner igjen ansiktet på sein egen mann?
Eller barna? Vil hun treffe sitt første barnebarn?
Hun begynner å legge en plan.
Er det vits å leve om hun ikke husker de enkle ting?
Vil ikke det være for vondt for henne, for vondt for familien hennes?
Planen er enkel nok, den dagen hun ikke klarer å svare på noen daglige enkle spørsmål, de samme hver dag, den dagen skal hun avslutte alt.
Planen er relativ vanntett, men klarer hun å snike forbi sykdommen?


Jeg må si jeg fikk en øyeåpner med denne boken.
Den er skrevet på en måte som gjør at du både kan leve deg inn i den og distansere deg.
Men du blir litt slått ut av å få all denne informasjonen om Alzheiners av personen som har den selv, hvordan Alice opplever det. Hvordan hun raskt flyter mellom å være fullstendig tilstedet, til å plutselig ikke kjenne igjen sin egen datter å snakke til hennes oms en fremmed, og en kort stund etter skjønne hva som skjer.
Den er opprivende på mange måter, men mest av alt er det en utrolig bra bok som jeg syns ALLE burde lese.

Kan bestilles her :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.