fredag 13. januar 2012

Å bli syk av stress

Da jeg leste til eksamen i romjulen, var stressnivået mitt ganske høyt.
Ikke for eksamen i seg selv, men pga alt jeg har dratt med meg gjennom høsten, julen og da, eksamenslesing også.
Summen av alt.

På pensum til eksamen var en ganske god del nettopp om stress og stressmestring.
Naturlig nok var dette veldig interressant for meg der jeg satt og leste.
Jeg har prøvd å analysere og plasere mitt eget stressnivå, og stressreaksjon hele høsten, og nå skulle jeg faktisk lese om nettopp dette.

"Holmes and Rahes stresskala" var ganske interessant.
Det er en liste av 43 hendelser som fører til stress i ulik grad.
Det kan være negative, men også positive hendelser. Negative hendelser gir selvfølgelig et høyere stressutslag enn positive, MEN en skal ikke undervurdere positive hendelser stressutslag heller.
Feks det å bytte jobb kan føre med seg en del stress, bare tenk på det;

*Drømmejobben, selvfølgelig vil du ha den! Men det er en ny hverdag, nye rutiner, nye mennesker rundt deg, det kreves gjerne andre ting av deg... Du må få alt på plass. Alt er nytt og ukjent. Det tar tid å bli kjent og komme i nye rutiner. En stund vil du nok henge mest med gamle jobbkollegaer, men du føler ikke du hører hjemme der lenger, du hører ikke skikkelig hjemme på den nye arbeidplassen heller, enda. Var det lurt å bytte jobb?

...Eller....

*Gravid: Du har ønsket å bli gravid lenge, når du endelig blir det er du superglad!
Men så kommer kvalmen, du kaster opp, du klarer ikke fungere på jobb og du får dårlig samvittighet for venner rundt deg fordi du klarer gjerne ikke være så mye sammen med dem, du er så sliten. Eller om du har barn og du ikke klarer være den moren du var, selv for en periode.
Så kommer gjerne bekymringen du ikke har tenkt så mye på før, hva om barnet ikke er friskt? Hva med fødselen? Hva med fremtiden, har jeg det som trengs til å oppdra et barn?

Stresskalen rangerer som sagt 43 stressfulle hendelser i en persons liv, fra 100 til 11 får hendelsene i poengskår.
100 er ektefelles død.
40, graviditet.
11 er et mindre lovbrudd.

Scorer du 150, har du en liten risiko for å bli syk av stress.
Fra 150 til 299 er moderat risiko for å bli syk av stress.
Har du 300 eller over er du i risikogruppen for å utvikle sykdom som følge av stress.
Altså 300 regnes som grensen for at stress blir sykelig.

Jeg målte mitt eget stressnivå ut fra denne skalaen, det var hendelser jeg var helt klar over ga stress, men også hendelser jeg ikke tenkte mye på, så er det hendelser som ikke er lett å plasere i skalaen.
Men alt i alt så tror jeg den ble temmelig riktig.
Jeg hadde en score på 440.

Men, det må også nevnes at mennesker opplever stress ulikt. Vi takler stress ulikt, og vi får ulike langtidsreaksjoner på stress.
Mennesker som har opplevd lite stress, bare korte perioder med dette, vil mest sannsynlig tåle stress over tid mye dårligere enn en person som har opplevd stress over lang tid, flere ganger.
Det skal gjerne mindre til for at denne personen blir syk.
Andre tåler mye stress, men alle har en grense.

Jeg tror selv at jeg tåler mye stress, svært mye faktisk.
Hvordan hadde jeg ellers klart å komme gjennom mye av det jeg har opplevd?
Men jeg har en klar grense, og den er brutt.
Ikke fordi jeg ser på scoren jeg fikk, langt ifra, men fordi jeg kjenner det på kroppen, jeg kjenner det i hele meg.
Mange vil nok si at jeg har det som jeg har det fordi jeg er gravid.
Selv tror jeg at graviditeten bare er en del av det. Og nettopp pga graviditeten sier kroppen i fra.
Den ropte klart STOPP for to dager siden, da jeg besvimte to ganger helt uten grunn. Jeg har bare besvimt en gang tidligere i mitt liv.
Nå skjedde det to ganger på samme dag.
SÅ har jeg en hodeverk fra en annen verden, konstant, og ingenting hjelper.
Så jeg tar det med ro.
Jeg gjør ingenting, jeg sitter hjemme og leser litt skole, men klarer ikke konsentrere meg lenge om gangen.
Tanken på å pakke ut å inn i det nye huset, gjør at jeg begynner å brekke meg og kaster opp.
Jeg må bare ligger strekk ut i sengen å slappe av.

Før jul ville legen sykemelde meg, jeg sa nei, klart nei, men jeg lovet å ta det med ro etter jul.
Hun mente at grunnen til at jeg var så dårlig og fortsatt kastet opp, var mye pga stress, jeg presser meg for mye.
Stress og press var var skylden, men graviditeten en medvirkende årsak som satte grenser.
Og jeg må roe ned.

Heldigvis er alt roligere, ihvertfall litt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.