søndag 9. februar 2014

Morsdag 2014

 Gratulerer til alle morer der ute.
Men spsessielt gratulerer til de morene som er gode morer, eller egentlig så vil jeg kun gratulere de som er disse gode mødrene, dere andre, skam dere.
Hva som gjør en til en god mor er ikke penger, eller de flotteste klærne, eller at barna får nok mat i seg, eller har nok leker. En god mor lar ikke barna gjøre som dem vil, eller lar være å kjefte og sette grenser.
En god mor er en mor som er der for barna sine, gir dem kjærlighet og omsorg, som har dem i hjerte sitt alltid.
Hun setter dem først, alltid.
Og  gjør det som er best for dem.
Selv om det noen ganger krasjer med hennes egne planer.
Hver mor er unik, som hvert barn er unikt.
Men hver mor bør være en unikt god mor for sine barn, ikke bare unik.
Det tenker ihvertfall jeg og det å være mor.


Når det er sagt så vil jeg si at mamma er den beste moren jeg vet om.
Og det er sånn det skal være, vi skal helst syns at vår mor er den beste.

Hadde mine barn ønsket seg annen mor en meg tror jeg at jeg hadde følt meg som den mest mislyete personen i verden.




 Jeg mener ikke at en mor skal være perfekt, og at en skal etterstrebe noe en ikke klarer.
En kan være en god mor selv om man sliter, om man har problemer, om man er syk, eller om man ikke kan gi barna sine de de ønsker av materielle ting.
Barna kan fortsatt tenke at du er verdens alle beste mamma.

Jeg har selv måttet ta noen veldig vanskelige valg i livet når det gljaldt mitt barn, min eldste sønn.
Det var på en tid jeg var mildt sagt svært ustabil, jeg sleit med tunge depresjoner og økonomiske problemer, disse to tingene var en ond sirkel i mitt liv den gangen.
Jeg valgte den gang å reise bort og etterlate min 6år gamle sønn hos faren.
Det høres fælt ut, men det er er det beste, og det vanskeligste valget jeg har gjort.
Og selv om jeg ville ta ham med, så hadde det vært det motsatte av å være en god mor.
Jeg valgte stabilitet for ham, istedet for ustabilitet.
Andre den gang trodde kanskje jeg ønsket å følge en drøm, mens det jeg visste og håpet jeg gjorde var å bygge en mer stabil framtid.
Noe jeg virkelig klarte, hadde jeg ikke gjort dette, hadde jeg ikke reist bort de 3 årene, vet jeg med sikkerhet at jeg aldri hadde klart å stable meg på beina.
Det ble mye reising for meg, nesten annenhver helg og var vi sammen.

Selv om jeg vet i mitt hjerte og alltid vil være sikker på at det var det rette valget i den situasjonen jeg var i, så vil det alltid gjøre så utrolig vondt å tenke på at eg reiste.
Jeg vet også at han syntes det var svært vanskelig den gang, det skulle bare mangle.
Men jeg kunne ihvertfall etterhvert gi ham mer trygghet og stabilitet.

Noen ganger vil det å være en god mor føre til at du må gi slipp på barnet/a.
Noen ganger er det beste å se at barna kan ha det bedre hos andre, selv om det er vondt for deg og kanskje de også, men å være en god mor vil gjøre voksne valg med barnas beste i tankene, ikke seg selv.
Nå når han er blitt en ganske så stor gutt, en ung mann faktisk, har vi snakket mye om dette.

En god mor vil se sine begrensninger, og ta gode valg.

Det er ikke alltid lett å være en mor, enda vanskeligere å være en god mor, og en perfekt mor er vel umulig, da mødre tross alt er mennesker og ikke superhelter designet i et laboratorium (selv om barna noen ganger gjerne tenker akkurat dette).

Men alt dett er mine tanker om å være en god mor.
Kanskje dere er uenige.




Litt fakta om morsdag:
  • Morsdag blir feiret på forskjellige dager i hvert land i verden.
  • Har sin opprinnelse i USA.
  • Første gang morsdag ble feiret var 12 mai 1905 i USA.
  • Det tok 37 år å få satt i verk nettopp denne dagen. Fra tanken til selve dagen var et faktum.
  • Den første norske morsdagen ble feiret i Bergen 9 februar 1919.
  • Tanken bak morsdagen var en frigjøringsdag, som en husmor stod bak, selv om mange tror at det startet som en kommersiell dag. En dag hvor butikker vil tjene penger. 

Til slutte, et bilde tatt av min minsnte gutt og meg idag morges.

Gratulere med dagen alle superhelter :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.