mandag 22. april 2013

"Vil du bli med hjem og se frimerkesamlingen min.."



Klisjeen av alle sjekkereplikkers klisjee... "Vil du blir med hjem å se frimerkesamlingen min..."
Egentlig så tror jeg egentlig det er en myte, jeg har ihvertfall trodd det, for ingen kan være så teite å seriøst bruke den replikken? Hvis de da ikke er så selvsikre på sin fangst en lørdagskveld at de slenger ut replikken bare for å understreke et poeng.

Jeg har aldri blitt sjekket opp med akkurat den replikken, men for et par år siden var jeg borti en lignende, bare en litt særere versjon.
Ikke akkurat klisjeens klisjee, men poenget var temmelig klart.
Jeg skulle egentlig bare ønske han heller hadde spurt om jeg ville bli med hjem for å se på frimerkesamlingen hans. Da hadde jeg sluppet, vel, alle disse bildene i hode.

Jeg var visst ute en lørdagskveld, det er vel ofte en slik kveld slike replikker er på sin plass?
Så var jeg ute da, eller jeg skulle faktisk hjem egentlig, det var litt sånn "gjesp" på byen, så jeg kjøpte meg en bakt potet og satte meg på en benk for å spise denne , før jeg skulle gå strake veien hjem.

Temmelig unødig å si dette, men jeg sier det likevel, en ensom kvinne som sitte på en benk midt i sentrum når lørdagskvelden er på hell? Det er mange desperate menn der ute.
Og jeg var så heldig (!) å treffe på 3 generasjoner av uheldige desperate menn da jeg satt på benken for å spise en potet, før jeg gikk hjem den kvelden/natten.
Ikke bare det at det var 3 hele generasjoner, men det virket som den ene generasjonen hånflirte av den andre, og jeg kunne formelig se i ansiktet dems "hehe, jaja,DU har nå ihverttfall ingen sjans på hun, du som er så ung/gammel!".
Hva som ble sagt og hva som ble gjort dem imellom er rimelig fasinerende, og jeg ble sittende å beundre disse flotte eksemplarene mens jeg gumlet på en ganske så god potet med ekstra mye rømme og bacon.

Men det kan være det samme egentlig, for det var ikke poenget.
Eller, det er vel egentlig noe av poenget, for den ene prøvde å overgå den andre.
Og legg merke til at jeg på ingen som helst måte prøver å fremstå her som en vakker, fortryllende jomfru som menn faller som fluer for, neida, tvert imot, dette var en sein lørdagskveld siste desperate menn på jakt, og jeg var bare et bytte.

Den ene prøvde å overgå den andre i vittigheter og lure ting å si for å vinne min interresse.
Jeg var strengt tatt ganske fraværende betraktende, for det skal litt til å få meg bort fra en potet en sein lørdag kveld.
Men noe sa jeg da, som hva jeg studerte, det var vel nesten det eneste jeg sa vil jeg tro.
Joda, jeg var sykepleierstudent på den tiden.
Og da kom sjekkereplikken som fikk meg regelrett til å sette poteten i halsen.
Dette var fra den mellomste generasjonen, jeg tipper han var mellom 40 og 50, han yngste var under 20, 19 for å være ærlig, og han eldste kan vel ikke akkurat kalles en eldre eldre... Men om han ikke var pensjonist, så var det nok ikke lenge igjen.

Så var det denne sjekkereplikken som kom da.
Men først kom en liten forklaring....
"Å så jeg var sykepeierstudent ja?", ja da hadde jeg vel greie på stomi da? (utlagt tarm).
Jeg innrømmet at jeg hadde vært borti det ja.
"ja ok, for jeg har stomi"... Eh, javel.
Og han hadde visst tydeligvis funnet opp noe helt nytt som gjorde at det gikk ann å gå på stranden og bade og sole seg UTEN at noen andte NOE om at en hadde stomi.
Ehhhhh,javel?

"Har du lyst å bli med hjem å se på stomien min?"


Ehhh... 

Ehhhhh.... 

"Nei takk, jeg sitter egentlig bare her og spiser en potet jeg".

Så husker jeg ikke hva jeg sa etter det, men det var overhode ingenting frekt, men jeg var litt lettere irritert for at han prøvde å ødelegge daten jeg hadde med poteten min.
Som nevnt, det skal litt til for å få meg bort fra en potet en sein lørdagskveld.

Jeg skulle ønske jeg kunne fortelle at jeg reiste meg opp og gikk etter å ha sagt en vittig kommentar til de tre generasjonene.
Men fakta, at det var ikke lett å komme seg noen som helst plass, men jeg fikk det da til til slutt, like hel, men ganske undrende på HVA folk kan få seg til å si.

Ikke akkurat klisjeen av alle sjekkereplikk kliseer, men...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.