lørdag 16. mars 2013

Etterlyser litt folkeskikk her

Vanlig folkeskikk, du vet, hvordan vi skal og ikke skal oppføre oss, det vi lærer når vi er små.
Eller ihvertfall det vi BØR lære når vi er små, det bør sitte ankret, spikret fast.
En skal ikke peke, en skal takke for seg (for tenk at ikke alle gjør det), en skal reise seg for gamle på bussen, en skal dele, en skal vente på tur (hold den tanken, for det er her skoen trykker), en skal være hyggelig og grei og en skal vise respekt.
 Fundamentalt!

Og når det kommer til å vente på tur så etterlyser jeg sterkt dette hos enkelte mennesker, ikke så rent få heller har jeg opplevd den siste tiden.
Disse observasjonene startet for min del våren 2011 da jeg var i praksis på sykehuset.
For å komme meg fram og tilbake til sykehuset kunne jeg enten ta buss eller tog. Det ble en god del togkjøring, og det var her observasjonene begynte, ikke på bussen (som jeg tok noen ganger), men på toget.
Jeg glemmer ikke den første gangen jeg opplevde det, de gangene etterpå har helst bare smeltet litt sammen.
Det skjedde i det jeg skulle gå av toget, jeg og 3 andre mennesker stod fint og ventet til toget stoppet...Så skulle vi gå av... Trodde vi. Men istedet for å gå av idet dørene åpnet seg, så ble vi presset tilbake av en mann med sykkelhjelm og sykkel som skulle på. Så vi måtte fint vente til hadde presset seg vei før vi kunne gå av.
Jeg ble stående og måpe, hva skjedde?!
Nå er det en gang sånn at toget går når alle er kommet på, ikke når alle har gått av.
Jeg trodde det var vanlig høflighet å la folk gå UT av toget UT av heisen ututUT, før en selv gikk inn.
Jeg trodde dette var vanlig folkeskikk jeg.
Og dette trodde jeg fremedeles etter denne opplevelsen, jeg trodde bare det var et engangstilfelle. Pff!
Det skulle vise seg å aldeles ikke være et engangstilfelle.

Vi må ha enkelte kjøreregler i samfunnet, ellers blir det kaos. Akkurat som trafikkregler. Folkeskikk kan vel være en form for trafikkregler.

Vel, videre. Jeg opplevde dette flere ganger da jeg skulle av toget i denne perioden.
Jeg opplevde også at flere stod og ventet til togfolkene var kommet av, før de gikk på, men det var som regel noen som presset seg fram før togfolkene var kommet av.

Jeg har vært i praksis flere ganger på sykehuset, så jeg har tatt toget mange ganger, men jeg blir aldri vant med dette. Det har motsatt effekt faktisk, jeg kjenner jeg blir mer og mer irirtert, og nå har jeg begynt å stille meg opp midt i døren,så de MÅ slippe meg ut før de selv går inn.

Jeg har ikke opplevd det samme på bussen, men så er det jo egentlig en inngang og en utgang på bussen. Problem løst. ET problem som ikke burde være et problem i utgangspunktet.

Dette "meg først" fenomenet har jeg også opplevd ved flere anledninger når jeg tar heis. og jeg blir også da stående å måpe.
Den ene gangen jeg tok heis, en liten heis vel og merke, stilte jeg meg opp i døren for å løpe ut idet dørene åpnet seg. Og hav skjer?
Jeg står MIDT i den lilleåpningen på vei ut, så kommer det en jente i 12-13 års alderen med moren på slep og datteren prøver å presse meg bakover i heisen for å komme inn. Jeg tuller ikke.
Da fikk jeg nok.
Jeg ble stående, slik at hun ikke klarte å presse seg forbi, jeg ble stående og se på henne og sa rimelig klart og tydelig og en smule ganske irritert at det er vanlig FOLKESKIKK å slippe folk AV før en selv går PÅ.
Så gikk jeg.
Idet jeg går bortover så hører jeg moren si til jenta"ja, det er faktisk vanlig folkeskikk det".

Kanskje jeg begynner å bli gammel, eller kanskje folk er mindre høflige, kanskje en blanding.
Men jeg selv har ihvertfall blir mer moden.
Jeg har alltid prøvd å oppføre meg etter vanlig folkeskikk.
Men jeg har ikke vært så flink på folkeskikken når andre mennesker bryter denne, for jeg blir da ganske paff, og jeg kan kanskje skylde på oppdragelse, eller mangel på i såfall.
For jeg har ikke lært hvordan jeg skal oppføre meg når andre mennesker rundt meg bryter med vanlig folkeskikk.
Men jeg er temmelig sikker på at når noen sniker i taxikø og er temmelig uhøflig mot deg når du konfronterer dem med det..Ja så betyr ikke det at du har rett til å gnure en bakt potet i hode på dem.
Jeg er egentlig rimelig sikker på at jeg aldri har lært at det er greit.
Men så er ikke folkeskikken alltid på topp en fuktig lørdagskveld, og jeg mener til den dag i dag at det var han som begynte....



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.