lørdag 22. mars 2014

Første blodgiving for i år

Sist uke var jeg å ga blod for første gang  i år.
Egentlig så var det et par uker før tiden, siden jeg ga sist på selveste nyttårsaften.
En kan gi 3-4 ganger i året.
Du kan også gi blodplater eller blodplasma, dette kalles aferese, dette kan gjøres så ofte som en gang i måneden.
Denne prosessen tar lengre tid, da den ønskede komponenten skilles fra blodet til giveren og resten føres tilbake til kroppen.
For å være aferesegiver må du være dreven blodgiver, det vil si at du må ha gitt blod noen ganger, gjerne så mye som 10 ganger, du må ha gode rer, og du må ha blodtypr A eller 0. Jeg har 0 og har ganske gode årer, men jeg har noen ganger til før jeg kan gjøre det.


Dette er tredje gang jeg gir blod.
Første gang var rett før jeg ble gravid med minsten, og når du er gravid kan du ikke gi blod.
En kan heller ikke gi blod et år etter fødsel, så imellomtiden ble jeg melkegiver, siden jeg tross alt alltid har hatt mye melk når jeg ammer.
Du må vente 1 måned etter at du slutter å ammer før du kan gi blod.

Egentlig var jeg klar til å gi blod i mars  2013, men jeg måtte begynne på noen medisiner som gjorde meg uaktuell som blodgiver.
Så derfor kunne jeg ikke gi blod før i desember det året.
Men nå er jeg forhåpentligvis i rute.
Nålen er ganske tjukk, det ser verre ut enn det er.
 Jeg var helt alene å ga blod den dagen, jeg var ganske tidlig på dagen, de andre kom ikke før i 11-tiden.
Men det var helt greit å ha å ha plassen for seg selv.

 Jeg oppfordrer alle som kan til å bli blodgivere, det er stadig bruk for blod, og som de fleste vet er ikke blod noe som kan fremstilles kunstig.
Du kan gå inn HER for å bli blodgiver, eller bare for å få informasjon.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.