fredag 22. november 2013

Egenkomponert sjokoladekake med bringebær



Baking er ingen sak. Jeg følger egentlig sjeldent noen oppskrift lenger da jeg bare slumper sammen noe.
Jeg husker mange oppskrifter som er nedskrevet, og det er ingen kunst etter alle de kakene og muffins og boller og annen diveres gjærbakst og desserer jeg har laget siden jeg startet en kariære som husmor..På kjøkkenet.

Men nok skryt her, jeg vil dele denne oppskriften, da jeg syns den var spesielt god og saftig, og rik på sjokoladesmak, med et hint av bringebær.
Jeg gjorde så godt jeg kunne med måling av ingredienser mens jeg holdt på, men jeg har lært av erfaring, at det ikke alltid er så enkelt å følge oppskrift, for det kommer lt ann på forholdet vått/tørt. Og det som avgjør, er hvor mye egg det er, er de små? store?
Så det er villedende å skrive feks 4 egg.
Men det kan være greit å gå utifra at oppskrifter opprerer med mellomstore egg.
Er det små egg pleier jeg ha et ekstra, store egg... vel, det kommer ann på størrelsen.

Men ikke heng dere sånn opp i det :)

Sjokoaldekake m/bringebær

- 4 mellomstore egg
- 2 dl sukker
- 2ts vaniljesukker
- 1 1/2 ts bakepulver
- 1 dl kremfløte (eller 1 dl rømme/surmelk, men tilsett da en 1/2 ts natron)
-4 gode ss kakaopulder
-4 gode ss bringebær syltetøy (hest uten tilsatt sukker)
- 150g smeltet meierismør
-2-21/2 dl hvetemel 

Topping:
100 gram hakkede mandler

- 1 ss sukker

- Lag eggedosis, og tilsett så halvt om halvt det tørre og våte.
Mel til slutt, da du har best kontroll på røren, og kan tilsette mer hvis det trengs (den skal ikke være flytende, men en aning fast).
- Til sist, hakk mandler og strø over, ha over sukker.

Stek på 180 C i 30min.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.