torsdag 19. februar 2015

Fiskegrateng med makaroni

Fiskegrateng er undervurdert godt og ikke minst enkelt å lage.
Det lager seg så å si selv.
Det finnes mange gode fiskegratenger, men jeg syns denne, enkle er den beste.

Selv om det er makaroni i, s pleier jeg å ha poteter til med smeltet smør og en klatt rømme.
Rømme er alltid godt til fisk.



OPPSKRIFT til ca 5- 6 porsjoner
- 1 liter h-melk
- ca 4-5 ss smør
-ca 4-5 ss hvetemel
-3 egg
-1,5 dl ukokt makaroni
- 400 g hvit fisk (torsk, skrei osv).
-salt og pepper
-1/2 ts malt muskat
- litt buljong /grønnsak eller fiskebuljong)
- rasp/strøkavring
-(2dl ost)

Dette er min egen versjon av fiskegrateng, og jeg lager denne veldig enkel.
Jeg har ikke i ost i denne oppskriften, men det lar seg fint gjøre og smaker veldig godt, men jeg pleier ikke ha det i selv.

Jeg begynner med å lage den hvite sausen, smelt smør og mett med hvetemel.
Ha så i litt og litt melk.
Du må selv se an hvor mye melk du vil ha i, jeg bruker en liter,og vil ha sausen ikke for tykk, da blir gratengen tørr.
Bruker du frossen fisk (som jeg gjør), så kan du ha den litt tykkere, da det er mye vann i forssen fisk. Men du trenger ikke.

Kok opp sausen å ha i salt, pepper og muskat, og buljong. jeg bruker alpnaering sin buljong (kan kjøpes HER ), ingen buljong kan måles med den, den er magisk, koster litt, men til gjengjeld, magisk.
Bruk fiskebuljong om du ønsker mer fiskesmak, eller bruk grlnnskasbuljong. Jeg bruker grønsaksbuljong. 1 god ts av den.
Bruk annen type buljong om du ikke har denne, eller kutt sløyf den fra oppskriften, men det blir best med.
Ha i osten hvis du vil ha i det.

Ta gryten av varmen og rør inn ett og ett egg.
Ikke ta gryten over på varmen igjen.
Skjør opp fisk i passe biter og ha i sausen.
Hel så over den ukokte makaronien.
Dette er en grunn til at sausen ikke må være for tykk, for makaronien tar til seg en del væske.
Du kan koke makaronien på forhånd, du kan også koke fisken på forhånd, eller du kan gjøre det enkelt.

Hel over i ildfast form. Strø over strøkavring og ha over noen klatter med smør.
Steik på 180 grader i ca 40 minutter.

Passer godt med en frisk salat til eller påkost.
Kokte poteter med smør og rømme.
NAAAAM :D


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.