onsdag 18. september 2013

Et lite sminketriks

Et innlegg for de sminkeglade :)
Dette er egentlig et veldig enkelt triks, men for å få det til bør du virkelig ha en god "dusekost", eller blenderkost.
Syns denne bloggen HER viste et god oversikt over ulike sminkekoster.
Den jeg liker best er en som miner om kost nummer tre på det andre bilde, MAKE-UP ART sin kost, bare min er litt mindre.
Men her er det mange alternativ.
Dessverre har min gått ut av produksjon nå.
Fikk den i sminkekofferten den gang jeg tok utdannelse innen make--up.
Altså, Lenge siden.

Det jeg tenkte å vise, er en kjekk måte å legge øyeskygge på.
Teknikken er god til soting, eller til dramtisk look, eller hvis du bruker den forsiktig, er den også veldig grei i hverdagssminken.
Det som er greit er at den sitter som støpt, hele dagen.
Jeg foretrekker denne selv, til all bruk.
Ok, under viser resultatet.

 Det aller viktigste er to ting:
- Kajal, altså blyant, helst svart.
- Dusekost.
- Maskara.

Andre ting som kan være greit, men som du egentlig kan til nøds klare deg uten er;
-Øyeskygge, 1,2 eller 3 farger. Jeg bruker 1 til denne looken.
-Våt eyeliner.

Ja, det var det.

Du begynner med å tegne opp med kajalen.
Langs vippekanten, øverst og nederst.
Opp i globallinjen, og litt over den også.
Så rabler du godt ytterst, som på bilde.
Du trenger egentlig ikke være redd for å bruke for mye.
 Så må du duse.
Ta litt tak i huden i tinningen mens du duser, for å få huden strammest mulig.
Dus langs vippekanten.oppe og nede.
Regelen er å trekke farge opp og nedover, ikke der den er.
Først duser du inn mot øyelokket, fra alle kanter, deretter duser/drar du opp og utover.
Under øyet drar du farge lett nedover, så kan du duse godt etterpå.
 Nå du har gjort dette, kan det enten se veldig ok ut, eller helt ræva.
Ser det greit ut, kan du ha på en siste finish, så er du ferdig.
Ser det ikke fult så bra ut, kan du enten:
-Duse enda mer, eller tilføre mer svart, alt ettersom.
- Du kan dekke over med øyeskygge (det ser veldig mye bedre ut med en gang, bare ikke ta øyeskygge for høyt opp). Og dus ut denne og.
- Du kan vaske det bort og starte på nytt, eller du kan drite i det.

På bilde under har jeg duset ferdig og deretter tilført en lilla farge på øyelokket.
Og ja, jeg har tatt på en liten strek med eyeliner.
Så er det tid for Maskara.
 Egentlig så er det ikke noe hokus pokus.
Det er en grei måte å få en fin og holdbar sminke på.
 Vil du ha en skikkelig sotet effekt, tar du etter en duseomgang og tilfører enda mer kajal.
Litt innforbi der du tok tidligere, det gjelder å få det mørkt både oppover og innover.
Du kan påføre en gang til, og så mange ganger du vil.
Dette gjør du til du syns resultatet er greit.
Bare husk, nøkkelen til en god soting ligger i dusingen.
Hvis ikke ender du som en panda, og det vil ihvertfall jeg unngå.

Og hvis du ikke vet hvordan du soter, så er det ganske enkelt, du kan på en måte tenke at du bruker kosten til å "viske ut" farge.

Og ja, selv på soting ville jeg tilført øyenskygge til slutt, du matter ned og du "låser" kajalen fast på den måten.
Samtidig som du kan velge fritt hvilken farge du vil bruke i sotingen.
Det er fint med sort sotet, men det er vel så fint med en farge også.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.