fredag 30. september 2011

Kantareller!

Jeg tok med meg kidza på sopptur nylig, nærmere bestemt, kantarelltur.
Kantareller er det eneste jeg klarer å plukke,og samtidig vite at det faktisk er den soppen jeg er på jakt etter. Jeg tro ikke jeg kunne forvekslet den med traktkantarell engen, som er mer brunlig og ikke fult så markert trompethatt. Men traktkantarell er fullt spiselig den også, så det er ingenting farlig i å gå på kantarelljakt,kommer ikke hjem med noe fluesopp..Liksom.

Vi kjørte vell å lenge, før vi kom til en egnet plass å stoppe.
Oppsumert tur: Det var vått og glatt, vi møtte på mange sauer (jeg er sikker på at noen avdem vurderte å stange meg i baken), vi sklei i diverse skulte saubæsj (tuer,ruler,hauer?!?) VI klatret, vi rastet, vi FANT LITT sopp, vi gikk ble glodd på av sauer en gang til. VI reiste hjem.

Det var en flott tur, litt kort, men flott, det var såpass vått og slibrig at det var nok. Det er mange år siden sist jeg var på kantarelltur,men håper det ikke blir så lenge til neste gang

Jeg forvellet dem, eller steikte dem, før jeg frøys dem ned.
FØrst steikte jeg dem uten smør, til vannet piplet ut, så klattet jeg oppi litt smør og salt og pepper. Avskjølte og la den i fryseren.

(ps, jeg liker ikke kantareller, men det er kos med turen)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.