mandag 1. juni 2015

Klikkelyder fra gravidmagen? Hvorfor og hva?



Jeg har lest om dette, rare, mystiske klikkelyder eller kneppelyder fra gravidmagen når en kommer over i 3trimester.
Lyder an ikke helt hva kommer av.
Jeg kan ikke huske å ha opplevd det selv, bortsett fra nå.

For vel 1 uke siden opplevde jeg det for første gang, jeg satt helt i ro i sofaen da baby plutselig begynte å bevege seg kraftig, så plutselig "KNEPP!"
Jeg ble skikkelig forundret, det hørtes nærmest ut som en kraftig ispinne ble knekt i to.
Første jeg tenkte når jeg hørte lyden var knekkelyd fra ledd, og den kom tydelig fra magen.

Jeg har jo lest om det før, så jeg ble ikke direkte skremt, men lurte veldig på hva det var.
Så jeg googlet, og googlet, og googlet...
Men selv om nettet var proppfult av spørsmålet, så var det til gjenngjeld helt tomt for svar.

Jeg fant ikke ut særlig mye på norske nettsider, men spørsmålet om kneppelyden i magen gikk mage år tilbake, og det var helt ubesvart.
Noen ting fant jeg ut:
-Lyden kom for første gang rundt uke 30
-Lyden kunne variere veldig i styrke, fra lavt til såpass høyt at mennesker i nærheten lurte hva som foregikk.
-Noen leger og jordmødre avskriver lyden
-Andre leger og jordmødre har hørt om fenomenet, men vet ikke hva det er.

... Så jeg googlet på engelske sider i jakten på svar...

Spørsmålet var like ubesvart der, men jeg kom over noen sider som tok for seg lyden, og prøvde å forklare den.
Den første som omhandlet lyden, beskrev nettopp det jeg hadde..At gravide kvinner som opplever lyden googler intenst, men finner ingen svar.
Jeg fikk ihvertfak et svar, det var ikke noe nevneverdig forskning på området, men det var en haug av teorier.
Så jeg skal ramse opp disse teoriene jeg kom over:

  1. Babyen ledd lager likkelydene. En baby er svært tøyelig i magen, mer tøyelig enn vi kan tenke oss, og de havner ofte i rare positurer inni magen. All denne bevegelsen kan føre til klikking i ledd. Selv er det den jeg har tenkt mest på, og lyden stemmer godt med kneppelydd fra ledd, og lydene kommer alltid når det er kraftig bevegelse.
  2. Luftbobler som sprekker- Denne teorien går ut på at det an dannes luftbobler som sprekker når baby beveger seg mye.
  3. Ligamentbånd som strekkes- Når en er gravid frigjøres hormonet realaxin som har som oppgave å mykgjør ledd og livmor. Hormonet virker på ligamentbåndene som strekkes og kanksje knepper?
  4. Babyen munn.-Babyen lager kneppelyder med munen.
  5. Livmoren/fosterhinenne- En teori går ut på at det er livmoren som lager disse lydene når baby treffer spesielle punkter når han/hun sparker krafig nok. 
  6. Barnet hikker- en teori, som jeg selv syns er litt merkelig, er at lydene kommer av banet hikker. Jeg kjenner ofte barnet hikke, men det skjer aldri samtidig som lydene kommer.
  7. Tarmlyder- Tarmlyder hos mor, luft som samles opp og lager lyd ved bevegelse.
  8. Strekkmerker- En teori er at denne lyden kommer når strekkmerker dannes. Har ikke merket noe til strekkmerker selv.
  9. Vannet går- Mange kan fortelle om denne høye knekkelyden som kommer når vannet går, men det er joo ikke et svar på hvorfor det kommer en slik lyd ellers, når vannet ikke går.
Det var ihvertfall det jeg fant etter en intens jakt på svar på fenomenet.
Jeg ble ikke så mye klokere på hva det er, men jeg ble egenltig ikke mer urolig av den grunn.
Kneppelydene høres nå flere ganger til dagen, men så lenge det ikke er farlig så er det helt greit.

Det kan leses mer om dette på disse nettsiden trimestertalk.com og bellybelly.com


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.