tirsdag 26. mai 2015

Vekstestimering av lillegutt i magen

3D-bilde i uke 30+6

Idag er jeg 30 uker og 6 dager og hadde tid for en kontroll og estimering av lillegutt i magen.
Estimeringen var pga all astamamedisinen jeg har gått på i svangerskapet.
Men på dette tidspunktet gir det jo bare en pekepinn, og vanskelig å si hvor stor babyen vil ende opp å bli ved termin.

Som med de andre guttenepå dette tidspunktet, var det vanskelig å få et klart 3D-bilde av ansiktet, da morkaken ligger foran, altså på fremre vegg) og foran ansiktet.
Det har gjort det i hvert eneste svangerskap, snodig egentlig, den pleier oftest å ligge på baksiden.

Morkaken lå mest over på venstresiden, så man kunne se litt til ham når han snudde hodet mot høyre, noe han sikkert gjør mye pga mindre plass der morkaken er. Slik jeg så nå, så han mest ut til  ligne på storebror nr2. og faren, ikke minst faren. Men vi får se når han kommer.
Han ligger med hodet ned, og er klar han. Han har ligget sånn i mange uker, så håper jo ha helst fortsetter med det.

Det er en første gang for alt, og bekymringen min for en liten baby ser ut til å være ganske grunnløs.
Alle brødrene har på denne tiden blitt målt til å være mindre enn gjennomsnittet, alt fra 7-15%, sistemann skulle visst være rundt 3,5kg ved termin, han var 4265g.
Så han var jo ikke direkte liten da han ble født.
Og nå ble han her gutten estimert til å bli rundt 4kg, og det første jeg tenkte da var at sikkert ble en kjempebaby på 5kg siden ale de andre ble så mye større og ble målt til å vøre små.
Men jeg vet at mye kan skje fram til termin om 9 uker.

Det er ikke noe som skremmer meg om babyen er stor, hadde no gjerne vært litt skeptisk hadde det vært første fødsel, men det har gått så greit med de forrige. Bare han fortsetter å ligge med hodet ned så er jeg veldig fornøyd!

Så oppsumert ser alt veldig fint ut, ikke noe vekstavvik som følge av medikamentbruk i svangerskapet.
Det var godt med fostervann, blodgjnnomstrøming i navlesnoren var flott og hjerte jobbet veldig fint, det lå vel på 146.
Alt vel!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.