torsdag 7. mai 2015

Prosjekt bad og kjøkken!

Kjøkkenet per idag

Gurrimalla, hva tenker vi ?!
Nytt kjøkken og nytt bad, helst FØR den nye verdensborgeren kommer i august.

Det har seg slik at jeg ikke er helt fornøyd med hjemmet, det er mye jeg ville fikset på:
-Nytt gulv, i hele huset, men mest av alt i stua.
-Nye trapper til begge etasjer...De er rimelig nedslitte etter 15år intens daglig bruk.
- Jeg grøsser av badet oppe og badet/vaskerommet nede...
- Jeg vil så gjerne få opp tapeten på veggene i stua..
- Jeg vil bytte peis i stua.
-Jeg vil fiske hagen foran huset og hagen bak huset.
-Jeg vil fikse plattingen foran huset..
-Jeg vil MALE huset ferdig, ferdig..Siden jeg har begynt på det.
Jeg vil egentlig male i alle rom.
-Jeg vil ha ny ytterdør.

OSV....

Vi har nå bod her i 3,5 år og ting som var ok når vi flyttet inn, er ikke så ok etter å ha bodd her noen år.
Men huset er jo 15 år gammelt nå, og trenger å bli pusset litt opp enkelte steder.

Egentlig mest av alt vil jeg flytte til et større hus, 6 personer fordelt på 3 (4) soverom er litt lite.
Men det går.
Vi kunne kjøpt noe større, det er overhodet ikke umulig, for det vi tar opp ekstra i lån i banken..KUNNE vi kjøpt noe større, men vi har valgt å ikke gjøre det.
Hovedgrunnen til det er plasseringen av skole og barnehage, hverdagen er bare så utrolig enkel her vi bor, og stedet vi bor på er perfekt.
Jeg er for øyeblikket ikke villig til å gamble noe med det.
Så vi blir, og pusser opp.

Vi har fått refinansiert lånet, og vi kom ganske gunstig ut av det.
Det ekstra lånet ble til slutt større enn vi ønsket, da bad og kjøkken er dyrt.
Men det visste vi jo, til tross for total uvitenhet om priser på området.

Badet blir det klart dyreste, men kjøkkenet følger hakk i hæl.

Eneste som er synd..Er at vi virkelig trenger ny bil nå som vi blir såpass mange i familien.
Egentlig kunne vi klart oss med vår fantastiske Opel stasjonsvogn, som jeg overhodet ikke ønsker p bytte ut.
Eldstemann blir jo 18år i sommer og holder på å ta sertifikatet, så vi trenger ikke akkurat en 7seter.
Men, det er ikke plass til 3 barnestoler i baksetet, så vi må ha en større bil, dessverre.
Det blir graving dypt i lommene for å få til det, med oppusning på gang.
Men vi har en plan.

Det vi tar fatt på nå er ihvertfall badet oppe og kjøkkenet, nytt gulv i stua og gang  og tapesering av stua.
Terrassen skal jeg beise etter ungen er født. Jeg gjør ikke sånn nå.

Kjøkkenet har allerede blitt tegnet sånn jeg vil ha det, og Dagfinn virker enig nok han.
Alt av hvitevarer blir nytt, gleder meg!
Istedet for den lille "klumpen" av et kjøkken, skal vi ha kjøkken på hele veggen bort til vinduet. alle hvitevarer blir integrert.

Badet holder jeg på å hente inn tilbud på, siste "baderomsmann" kommer i morgen. Når jeg får tilbudene bestemmer jeg meg hvem som skal ta seg av badet.
Men holder en knapp på han som var her idag, veeeldig godt fornøyd og føler sterkt på at det er manen  min..For jobben altså.

Vi skal forøvrig ikke gjøre noe selv, bortsett fra gulvlegging og tapesering.
Og beisingen så klart.

Så det var en rimelig stor oppdatering på hva som skjer i vårt hjem.
Mer kommer senere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.