mandag 5. mai 2014

Brokkolisuppe

I dag fortalte 6åringen min at at ønsket seg brokkolisuppe til middag.
Jeg hevet brynene litt antar jeg, for det er så ulikt han å ønske seg noe han ikke har smakt, og brokkolisuppe av alle ting?
Han er ikke så begeistret for mat som er noe annet en skrive med syltetøy, grøt og lapskaus er favorittmiddagen, så ja, jeg hevet nok litt på brynene.
Men tenkte som så at dette er sikkert noe han har smakt i barnehagen, og brokkoli av alle ting liker han godt.
Så jo, jeg laget brokkolisuppe...Noe som er veldig enkelt, og veldig godt.

Det viste seg at det var blomkålsuppe han hadde ment, men han smakte nå på suppen, og syns den var veldig god.
Og da antar jeg at duppen var veldig god siden han av alle, likte den.
Jeg syns ihvertfall den var god.

Så da egger jeg ut oppskriften.

Brokkolosuppe:

  • 1 stor brokkoli
  • 1  mellomstor purre
  • 1 mellomstor løk
  • 3 fedd hvitløk
  • 2-3 ss hvetemel (du kan bruke matolje i stedet for smør)
  • 2 ss smør
  • grønsaksbuljong
  • 1,5 liter vann
  • 1dl fløte
  • salt og pepper
  • litt paprikapulver (kan sløyfes)
Blank finhakket løk og purre i smør eller olje, og tilsett så hvitløken.
Rør inn melet og tilsett vannet og grønnsaksbuljong. 
Du må nesten smake det til med buljong, eller følg anvisning på buljongpakken.
Suppen kan bli litt søtlig pga brokkolien, så jeg bruker å ha litt litt mer buljong enn det som står skal tilsettes supper.
Kok i 10 min før du tilsetter brokkoli som er hakket i mellomstore biter.
Kok til mørt (ca 10minutter).
Smak til med salt og pepper og paprikapulver, samt som nevnt buljong.

Finmos med stavmikser.
Det er godt med nysteikt brød til, eller spørsteikt bacon eller pølsebiter hvis du vil ha litt biter i suppen.
En klatt med rømme oppi når du serverer er defintivt ikke feil ihvertfall.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.