onsdag 13. august 2014

Gode, hjemmelagde knekkebrød

Jeg har aldri laget knekkebrød før, jeg har hørt at det svar utfordrende.
Utfordringen er visst å få dem sprø.
Jeg har som sagt aldri laget knekkebrød, men jeg har plukket opp en del tips.
Luftett boks, varmluft, svak varme, bindemiddel hvis det kun er korn og kjerner osv

Jeg laget to forskjellige typer, jeg var jo så godt i gang..Det ble fire brett med knekkebrød, så nå har vi en del å tygge på.
Jeg kjøpte inn noe mel, korn og frø og blandet sammen noe.
De ble kjempegode, sprøe og smakfulle, en hit her i hjemmet.
Og det er jammen meg noe av det enkleste jeg har laget, det var så fort gjort.
Gleder meg til neste gang!



Her er oppskriften:
  • 100g linfrø
  • 100g sesamfrø
  • 100g solsikkekjerner
  • 100g fibermel
  • 100g havregryn
  • 50g havremel
  • 50-100g gresskarkjerner
  • 5dl vann
Først bandet jeg det tørre før jeg helte i vannet og blandet godt.
Deigen var nok til to plater, så jeg smørte olje på begge platene og jevnet deigen godt utover.
Satte begge platene inn i forvarmetovn på varmluft 160grader.
Etter 15-20min tok jeg platene ut og kuttet til knekkebrødene med pizzarulle.
Så satte jeg dem inn igjen, men byttet plass på platene.
Dette gjorde jeg etter ytterligere 30min.

Steketiden var ca 1time.

Avskjøll på rist og ha i luftettboks.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.