søndag 25. mars 2012

Jernmangel...

Jeg har virkelig ikke vært god de siste månedene.
Det er ikke det at jeg har vært så sliten, eller det også, men jeg har så mye å forholde meg til, så mye jeg må rekke over og fikse og styre med så det er jo ikke rart, egentlig.
Så den biten har jeg ikke tenkt over, det er bare sånn det er.
Det som har vært så kjibt for min del, er at jeg har vært så enormt dårlig,seriøst, jeg kaster fortsatt opp om morgenen, ikke hver morgen lenger, men hallo, jeg er er straks 30 uker ut i svangerskapet.
Og det å ikke kunne spise normalt for kvalmen og uvelheten skal styre,er ganske begrensende for hva jeg klarer å få til, burde ihvertfall under normale omstendigheter begrense, men som nevnt, jeg har for mye å ta meg til, så kvalmen og oppkast komme bare på toppen, og irriterer.

Men det som har beskymret meg, er at jeg har svimlet så mye.
Den ene dagen besvimte jeg tre ganger, og det var bare mens jeg satt i sofaen, uten å gjøre noe.
Noen ganger har det vært slik at jeg har latt være å kjøre, i redsel for å besvime på veien... Grøss.
Men jeg kjenner når jeg har sånne dager.

Da jeg var hos legen for et par uker siden, ristet hun igjen bekymret på hode av meg, for hun ønsker jo helst at jeg skal sykemelde meg, noe som ikke er diskusjonstema engang, og hun vet det, det er vel derfor hun rister på hodet.
Hun fortalte meg at blodprøvene fra svangerskapsuke 15 viste at jeg hadde litt lite innhold av jern i blodet,den lå på 11, den skal ligge på mellom 16 og 200. Så hun ønsket å ta en ny blodprøve. Og jeg fikk beskjed om å ta det med ro, og egentlig så gjør jeg det,ihvertfall mer nå enn tidligere. Men jeg kan ikke kutte ut det som stresser meg, jeg kan ikke sykemelde meg fra livet mitt. Skolen er en ting, men den er erterfis i forhold til mye annet. Sånn er det med den saken.

Ihvertfall.. Blodprøver viste at jernlageret mitt var på 6, noe som er lavt, og for meg er det ekstremt lavt.
Jeg har lavt blodtrykk, noe jeg aldri noensinne har hatt (har aldri hatt høyt heller), og svært hurtig puls. Hb har osgå sunket drastiskt, jeg har aldri ligget under 13 der,uansett hvor høygravid jeg har vært tidligere, eller jeg har vært å gitt blod som blodgiver... Så tydelig at alt ikke er som det skal.
Jeg fikk beskjed om strax starte på jerntilskudd, høyeste dose,for å bygge opp lageret.
Og hun (legen altså) håpet at jeg ville bli bedre når lageret var bygget litt opp. For det er sannsynlig at det kan være grunnen til at jeg har vært så dårlig de siste månedene.

Meen, så har vi det, kroppen vil ikke ha jernet, så jeg bare kaster opp..Igjen.
Det er ordentlig frustrerende.
Jeg trenger jerntilskudd for å bli bedre, men jeg blir dårlig av jerntilskuddet... ÆÆæææsj..
Håpet litt på en bedring nå.
Det er mulig je skal ta en jerninjeksjon,legen måtte bare sjekke opp i forhold til graviditet først.

Vi får se i morgen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.