onsdag 23. juni 2010

Fargeblindhet









Dagens tanke:


Hvordan vil en som er fargeblind for rødt (protanopi) oppfatte håret mitt?
Vil det se oransjlig ut?
Jeg kler absolutt ikke oransj, så da vil jo den personen isåfall få et helt rart bilde av meg. Jeg vil jo se helt gusjen ut.
Nå vet jeg at det er stor forsjell på fargeblinhet (dikromasi/dikromatopsi)og fargesvakhet (trikomasi/trikomatopsi), en som er fargesvak for rødt (protanomali) kan alikevell oppfatte den rød fargen i godt lys, men er det ikke godt lys vil ikke rødfargen oppfattes godt.

En som er fargeblind for rødt vil ikke se rødfargen da de mangler tapper i øyet som oppfatter rødt.
Men fargeoppfattelse er individuelt i seg selv, så det vil være mange forskjellige oppfattelser av håret mitt der ute i verden uansett :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.