søndag 29. november 2015

Pepperkakehuset 2015

 Det begynte med en deig, en veldig god deig, eller ihvertfall en oppskrift som ga fantastisk gode pepperkaker (kommer oppskrift her senere).
Til pepperkakehuset har jeg ellers bare brukt ikeadeigen, ikke spesielt god egentlig, men jeg vet hvordan den blir, så det har vært trygt og enkelt og jeg har visst at huset ikke ville rase sammen.
Men i år gikk tråkket jeg nye veier og laget helt egen deig.
Av den grunn laget jeg huset en god del mindre enn i fjor (hvor det var GIGAstort!).

 Jeg tegnet huset og begynte som jeg alltid gjør, med smådelene, pipa, vinduer og dørpartiet.
Dette måtte jeg faktisk gjøre to ganger, da første brett brant seg. Så jeg fant ut at jeg ikke kunne helt følge oppskriften når det gjaldt grader og steketid, så jeg fulgte heller bare med etter dette.

 Da alle smådelene var unnagjort, tok jeg fatt på de større delene, og flesteparten av disse hadde vinduer. Vindusruter lages enkelt ved legge en gjennomsiktig drops i ja, vinduet.
Jeg lurte en stund på om jeg faktisk skulle lage drops selv til vindu, siden jeg ikke fant drops i butiken (ja fakttisk!) og da teller ikke halsdrops, for det ville bare smakt ekkelt, dessuten er de ikke gjennomsiktige.
MEN jeg fant på europris, så da slapp jeg å begynne tidlig med dropsproduksjonen før jul.

 Vinduene ble fine. Stekes det for lenge, blir de brune, ikke så fint.
Jeg valgte de lysegule, men kunne selvfølgelig brukt andre farger også.
 Huset limte jeg sammen med knekk, smeltet sukker, som IKKE hadde svidd seg, for det liker jeg ikke. Her begynte jeg også med små delene, for det er så enkelt å bare lime de rett på når selve huset er satt sammen. Jeg klarte faktisk å la vær å brenne meg (tror det er all øvelsen jeg har fått med limpistol i det siste som gjorde det).
 Så slik ble pepperkakehuset anno 2015 seende ut etter at ungene hadde pyntet det.
Jeg lager det, og de pynter det.
Selvfølgelig blir det kjempefint når de gjr det! Men jeg må si at det klør litt i fingrene etter å gjøre det selv :)
Men, huset er en kos vi har sammen, det er ikke et kunsstykke jeg skal ha stående framme i stua.
Nei, jeg syns det er kjempefint, og veldig koselig å se tilabke på bilder fra tidligere hus.
 Selvfølgelig må vi har lys inni! Det er jo hele poenget med alle vinduene!
Det tar egentlig ikke så lang tid å lage et slikt hus, selvfølgelig kan du gjøre det på kortere tid enn det jeg gjør.
Du kan kjøpe ferdige maler til å trykke ut, eller ferdig hus i det heletatt, bare til å lime sammen og pynte.
Eller du kan bruke den samme malen hvert år? (jeg lager ny for hvert år),
Eller du kan få noen til å lage for deg? :P
Vi brukte vel 4,5 time på huset.
3timer til tegne og steke (husk at det var et brett som ble svidd så måte lage et på ny).
1 halvtime til liming, eller ikke det en gang egentlig.
1 time med pynting og godterispising.

Bare kos!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.