søndag 1. juni 2014

Hortensia

Jeg har kjøpt meg en nydelig stor lyserosa hortensia, og en stor lyseblå, tanken var ål plante dem ut i bedet på terrassen... Meeen, av erfaring blir hortensiaene mørkeblå med mørklilla blader i det bedet.
Så jeg tror jeg beholder den som potteplante, inntil videre.
Jeg har undersøkt dette og funnet ut at jorda oppe må være svært sur..Noe jeg prøvde å fikse på med å ha kalk i bedet, dette tok alle blomstene fint, alle untatt mine tidligere hortensia (som hadde overvintret), de bare døde, IIIIIK.
I ettertid fant jeg ut at Hortensia ikke liker kalk, så der så.
Siden jeg vil ha denne rosa, så har jeg den i potten, kanskje jeg stikker nedi noen spiker etterhvert?

Dette er hva jeg fant ut om planten på plantasjen.no sin side.

Hortensia:
De fleste kjenner hortensia som en blå eller rød stueplante eller blomstrende busk i hagen.
Men hortensia finnes i mange ulike farger og varianter, fra små potteplanter til klatrende varianter.

Stell av Hortensia: 
Plasser Hortensia så lyst som mulig, men pass på at den er skjermet mot skarp sol i blomstringstiden.
Den trives i stuetemperatur eller kjøligere, men sett gjerne planten kjølig om natten.
Vann den rikelig og pass på at den ikke tørker ut.
Bladene bør dusjes daglig. Søl ikke for mye vann på blomstene, da vil de lett bli skjoldete.
Hortensia er en surjordsplante og liker ikke kalk.
Etter avblomstring og hvileperiode kommer vekstperiode, og det er tid for å gi den tilskudd av surjordsgjødsel.
Skifter farge Stuehortensia kan påvirkes fargemessig.
I nøytral eller svakt sur jord blir blomstene rosa, hvite eller røde.
I surere jord frigjøres aluminium, og blomstene blir mer blåfargede.
Prøv for eksempel å legge noen rustne spiker ned i blomsterpotten, eller bruk vann med alun (kjøpes på apotek).
Rosarøde planter er de letteste å påvirke i blålig retning

Opprinnelse:
Det var den franske botanikeren Philbert Commerson som introduserte Hortensia til Europa.
I 1766 var han på en oppdagelsesreise til Asia hvor bare menn fikk lov til å delta.
Men Philbert smuglet med seg sin elskede Hortense Barré, ved at hun kledde seg ut som en mann og utga seg ut for å være hans tjener. I løpet av turen ble hun naturligvis avslørt.
Men, uansett, i 1769 hadde de med seg en vakker plante tilbake. Og selvfølgelig ble den oppkalt etter den vakre Hortense. Tips Etter avblomstring kan stuehortensia plantes ut i hagen. Plasser den lunt og dekk den til om vinteren!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er veldig kjekt med kommentarer, men legger du inn en melding som er virkelig stygg, så vil den bli slettet.